Internet może być Twoim narzędziem usprawniającym osiąganie celów

Jak wybrać najlepszy rodzaj stron internetowych?

Czego nie mówią Ci firmy wykonujące strony internetowe?
Wybierz najodpowiedniejszy dla Ciebie sposób prezentacji.



Strona www czy serwis internetowy to dość mało precyzyjne pojęcia. Chociaż to drugie kojarzy się z czymś bardziej rozbudowanym, nadal nie mówi nam zbyt wiele o tym, co tam właściwie się kryje i jakie funkcje spełnia. Zapewne spotkałeś jeszcze inne określenia, np. witryna, portal itp.

Każdy ma jakieś własne potrzeby i wymagania, więc zanim zdecydujesz się na jakąkolwiek formę prezentacji w internecie, w pierwszej kolejności powinieneś się zastanowić nad tym, co tak naprawdę chcesz osiągnąć za pomocą internetu. Postaraj się odpowiedzieć sobie na poniższe pytania:

  • Czemu to ma służyć?
  • Jakie informacje chcę przekazać i do kogo będą one adresowane?
  • W jaki sposób chcę działać?
  • Czy internet będzie w moim przypadku głównym narzędziem działania, czy raczej dodatkiem uzupełniającym i rozszerzającym działania na innym polu?
  • Ile czasu będę w stanie poświęcić na obsługę serwisu internetowego?
  • Jaką kwotę pieniędzy mogę przeznaczyć na stworzenie i utrzymanie stron internetowych?
Zobacz też artykuł Jakie korzyści da Ci internet, może być przydatny w ustalaniu zakresu Twich celów.

Kiedy masz już w miarę wyraźny obraz swojego celu, musisz podjąć ważną decyzję i wybrać sposób jego realizacji. I tutaj pojawiają się 2 pytanie, na które trzeba sobie odpowiedzieć:

  • Czy chcę sam wykonać strony WWW, czy lepiej aby zrobił to ktoś inny?
  • Jaki rodzaj strony internetowej będzie najlepiej dostosowany do realizacji moich celów?

Samodzielne wykonanie wszystkiego będzie się wiązało z mniejszymi kosztami. Z drugiej strony bedzie wymagało wiedzy w temacie a uzyskanie dobrej jakości rezultatu - także pewnego doświadczenia. Jeśli nie masz wystarczającej wiedzy i doświadczenia w tworzeniu stron internetowych, być może zdecydujesz się się na edukację w tym kierunku. Jeśli nie masz na to czasu albo po prostu nie chcesz się tym zajmować - lepszym rozwiązaniem będzie powierzenie wykonania części lub całości prac specjalistom. Pozwoli Ci to zaoszczędzić czas, który z pewnością lepiej wykorzystasz we własnej dziedzinie działania i w końcowym efekcie da Ci to więcej korzyści.

Pozostaje jeszcze wybrać odpowiednią formę strony internetowej, tak aby optymalnie pasowała do zaplanowanego przez Ciebie zakresu działalności w internecie. W dalszej części artykułu są krótko przedstawione podstawowe, najczęściej stosowane rodzaje prezentacji internetowych.

Czasami wystarcza jedna strona - Wizytówka Internetowa

Najprostszą formą prezentacji w internecie jest tzw.wizytówka, czyli strona internetowa zawierająca podstawowe informacje o Tobie i twoich zainteresowaniach lub Twojej firmie i oferowanych produktach. Najczęściej jest to pojedyncza strona zawierająca krótką, zwięzłą charakterystykę tematu oraz dane kontaktowe. Jej treść jest stała - nie ma potrzeby jej często aktualizować chyba, że akurat zmieniasz adres, albo wprowadzasz jakieś zupełnie nowe elementy (np. produkty). Wizytówka ma charakter prezentacyjny i prestiżowy. Jej głównym celem jest umożliwienie zainteresowanym uzyskania podstawowej informacji i złapania kontaktu z tobą.

Gdy potrzebujesz więcej - Strony Internetowe

Bardziej rozwiniętą formą jest strona internetowa. Ma ona więcej treści a oprócz strony głównej może mieć dodatkowe podstrony. Mogą tam znaleźć się na przykład dokładniejsze opisy różnych produktów albo działy tematyczne. Strona internetowa wyposażona jest w elementy nawigacyjne - umożliwiające łatwe poruszanie się po jej treści. Do dodatkowych stron można przechodzić wybierając odpowiednie odsyłacze z menu. Jeśli planujesz udostępniać więcej informacji podzielonych tematycznie, to ta forma na pewno będzie bardziej odpowiednia niż prosta wizytówka.

Na stronie internetowej mogą znaleźć się także formularze służące do kontaktu albo zamawiania produktów, galerie fotografii i inne dodatkowe elementy.

Bardziej rozwiniętą formę stron internetowych, a w szczególności ukierunkowaną na obsługę klienta, można będzie już nazwać serwisem internetowym.

W tym miejscu ważną rzeczą jest, abyś zadał sobie kolejne pytanie:

Czy cała treść (możliwe, że całkiem rozbudowana) będzie stała, czy też będę ją chciał okresowo aktualizować?.

Jeśli aktualizacje są wymagane - określ jak często będą się odbywały
Jeśli będą bardzo rzadko się zdarzały (np. raz w roku), to możesz założyć, że wykonasz je we własnym zakresie albo raz na jakiś czas zlecisz je fachowcowi.

Częsta aktualizacja treści może być uciążliwa, jeśli strony są statyczne (np. wykonane tylko w technologii HTML). A to dlatego, że za każdym razem trzeba będzie ingerować w ich kod. Oczywiście wymaga to przynajmniej podstawowej wiedzy z zakresu języka HTML. Wprawdzie można użyć specjalnego edytora, ale takie edytory też mają swoje wady i ciężko będzie sprawnie panować nad większym serwisem. W takim przypadku częste aktualizacje na dłuższą metę mogą pochłaniać sporo czasu. Albo będą dosyć kosztowne, jeśli będziesz je zlecać komuś.

Wygodnie i zawsze aktualnie - Systemy Zarządzania Treścią

Jeśli informacje z założenia powinny być uaktualniane dosyć często i zależy Ci na tym aby odbywało się to mozliwie szybko i sprawnie, to warto pomyśleć o wygodniejszym i na dłuższą metę bardziej ekonomicznym rozwiązaniu.

System CMS (Content Management System), czyli po polsku System Zarządzania Treścią to nazwa przyjęta dla takich aplikacji internetowych, które mają wbudowany mechanizm umożliwiający łatwą aktualizację i rozbudowę stron internetowych oraz zarządzanie nimi. Wszystko odbywa się przy użyciu przeglądarki internetowej, więc nie jest potrzebne żadne oprogramowanie dodatkowe. Ze względu na bezpieczeństwo, dostęp do części administracyjnej jest możliwy tylko po podaniu prawidłowego hasła.

Oczywiście spotyka się zarówno złożone, specjalistyczne systemy CMS, oferujące dziesiątki albo setki różnych funkcji ale także i prostsze oraz łatwiejsze w użyciu. W większości typowych przypadków wszystko odbywa się bez konieczności zagłębiania się w tajniki programowania i inne problemy techniczne. Sama obsługa jest na tyle łatwa, że umożliwia efektywną pracę przy minimum wiedzy - może ją szybko opanować praktycznie każdy.

Przy pomocy systemów typu CMS można zarządzać, w zależności od potrzeb, zarówno małymi stronami prywatnymi jak i wielkimi portalami.

Do specyficznych zadań - inne rodzaje stron internetowych

Istnieje też wiele innych rodzajów stron internetowych opartych na CMS, ukierunkowanych na specyficzne funkcje, np.:

  • Portal - rozbudowany serwis informacyjny, grupujący w jednym miejscu dostęp do różnorodnych treści a także usług.
  • Blog (od ang. weblog - sieciowy dziennik, pamiętnik) - rodzaj strony internetowej, na której autor umieszcza datowane wpisy, wyświetlane kolejno, zaczynając od najnowszego.
  • Forum dyskusyjne - forma grup dyskusyjnych, która służy do wymiany informacji i poglądów między osobami o podobnych zainteresowaniach przy użyciu przeglądarki internetowej.

Handel internetowy, czyli e-commerce

Jeśli twoim celem jest handel internetowy, postaraj się specyzować jak najdokładniej co i jak chcesz sprzedawać. Być może będzie Ci potrzebny jeszcze inny rodzaj specjalizowanych stron internetowych, czyli sklep internetowy.

Główne zadania sklepu internetowego:

  • prezentacja poszczególnych produktów w przejrzysty sposób z podziałem na kategorie,
  • łatwa aktualizacja informacji dotyczących asortymentu, cen, promocji itp.
  • kontrola procesu zamawiania (koszyk zakupów, rejestracja zamówień), płatności oraz wysyłki towaru.

Jeśli masz spory asortyment, to zastosowanie sklepu internetowego będzie najlepszym rozwiązaniem. Jeśli natomiast masz mniej produktów lub usług, zastanów się, czy na pewno potrzebujesz całej tej machiny. Być może lepsze będą zwykłe strony internetowe z dobrze przygotowanymi opisami i formularzem wstępnego zapytania lub zamówienia.

Specyficzną formą strony internetowej e-commerce jest tzw. ministrona (minisite), która daje najlepsze efekty przy sprzedaży jednego produktu. Jest to pojedyncza strona internetowa, jednak zazwyczaj bardzo bogata w treść. W przeciwieństwie do wizytówki zawiera dużo informacji dotyczących konkretnego produktu, aby w jak najwyższym stopniu zachęcić odwiedzającego do zakupu. Zazwyczaj umieszcza się na niej formularz zamówienia. W wielu sytuacjach może to pozwolić na łatwiejsze i mniej kosztowne pozyskanie klienta.

Jeśli interesuje Cię tematyka efektywnego wykorzystania internetu do własnych celów, optymalnego doboru odpowiednich środków i chcesz czerpać korzyści aktywnie wykorzystując internet - zapisz się na newsletter informacyjny.




Tani i dobry hosting